Ter gelegenheid van het event 24Hofpoort op de dag van de Architectuur 2013 vond de eerste editie plaats van ENTER_reality_shop in de Hofpoort toren, waar elke verdieping gedurende 24 uur een eigen programma kreeg. De winkel biedt een kijkje achter de (computer) schermen: de bezoeker treedt met ENTER_ binnen in de werkplaats van de ontwerpers, wat vaak de huiskamer, eetkamer of zelfs slaapkamer is.
ENTER_ biedt een platform waar ontwerpers hun spullen verkopen; produkten zichtbaar en tastbaar zijn; het maakproces getoond kan worden; contact gelegd kan worden met opdrachtgevers; samenwerkingen kunnen worden aangegaan.
Nederland is rijk aan jonge ontwerpers die zich toeleggen op een innovatief maakproces waarbij op vraag wordt geproduceerd. De tot voor kort gangbare volgorde van aanbod en vraag wordt omgekeerd. Op deze manier ontnemen de ontwerpers zich de grote financiële risico’s van de aanbod gerichte productie en kunnen ze kwaliteit waarborgen omdat de producten uit eigen hand komen. De webshop lijkt zich uitermate goed te lenen voor deze nieuwe manier van werken, maar is dat wel zo? We zien meer en meer jonge ontwerpers schuilgaan achter de meest fraai vormgegeven webshops, maar fysieke zichtbaarheid blijft een van de meest zwaarwegende aspecten voor het voortbestaan van hun praktijk. Op het fysieke platform ENTER_ kunnen zij hun waarde tonen: zowel die van de producten als van het maakproces, ongeacht of dat een kledingstuk, sieraad, meubel of ander product is.
ism Elisabeth Boersma