Na het schrijven van de winnende visie bij de europese aanbesteding zijn we gestart met het ontwerp voor de renovatie van de Oostlijn. De Oostlijn loopt van het Centraal Station naar Amsterdam Zuid-Oost, gedeeltelijk ondergronds en gedeeltelijk bovengronds. Het brutalistische ontwerp van Spangberg en van Rijn stamt uit de zeventiger jaren. Door de jaren heen is de metro verrommeld geraakt, oogt hij gedateerd en onbehaaglijk. De opdracht omvatte de renovatie de ondergrondse perrons, verdeelhallen en entrees van 16 stations. Het DNA van de Oostlijn, bestaande uit het ‘beton brut’ en de overgedimensioneerde vormgeving dient uitstekend als een neutrale, robuuste achtergrond voor het ontwerp. De wanden worden strakgetrokken zodat er geen onoverzichtelijke nissen meer zijn. Door de ruimtes indirect te verlichten voelt de metro comfortabel aan. Lichtaccenten en doorbraken op strategische plaatsen zorgen voor een goede oriëntatie en geven overzicht en een gevoel van veiligheid. Alle verromelde elementen worden geintegreerd in clusters en in de wanden. De clusters zorgen voor helderheid en kleur. Door deze ingrepen ontstaat er een functionele, overzichtelijke en comfortabele Oostlijn welke een aanwinst is voor de openbare ruimte van Amsterdam.